Register    Login    Forum    Search    FAQ

Board index » Car Racing » FIA GT, FIA GT3, Belcar en Grand-Am




Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: 24h Spa 2012
 Post Posted: Tue Jul 24, 2012 13:13 
Offline
Serious Drinker
User avatar

Joined: Sun Dec 12, 2010 17:17
Posts: 58
Hoe is het gesteld met de interesse voor de 24h van Spa komend weekend?
Wie gaat erheen?


Top 
 Profile  
 
 Post subject: Re: 24h Spa 2012
 Post Posted: Tue Jul 31, 2012 22:47 
Offline
Serious Drinker
User avatar

Joined: Sun Dec 12, 2010 17:17
Posts: 58
2012 Spa 24h

Ook dit jaar heeft uw fotoslaaf weer een weekend opgeofferd om verslag te kunnen uitbrengen van de Spa 24h race.
Nadat het verblijf van ruim een week bij de 24h van LeMans had ik stiekem gehoopt dat een 2 daags weekend wel een eitje moest zijn, not...
Ondanks de matige weersvooruitzichten gaf vrijdag een eenvoudig bericht op internet me zoveel moraal om erheen te gaan dat het weerbericht me niet tegen kon houden; er zou een McLaren F1 GTR aanwezig zijn en die had zelfs al een demo gegeven.
Toen ik zaterdagochtend al vroeg in de paddock arriveerde ben ik als eerste daar achteraan gegaan.
Na slinkse omwegen wist ik de eigenaar te traceren en te spreken; de wagen was net in de truck geladen en alweer op weg naar z'n stal, gedesillusioneerd bleef ik achter, voor even.
Na een prettige babbel en het nodige enthousiasme nodigde hij me uit om in zijn privé garage te komen kijken, m'n trip naar Spa was hiermee al beloond.
Nadat de diverse voorprogramma's de revue gepasseerd waren, werd het tijd voor de opwarmronde en startprocedure.
De startgrid op LeMans was druk, maar dit sloeg echt nergens op, zoveel mensen op zo'n klein plekje, met name rondom de (Belgische) polepositie.
Meer naar achter op de grid was het goed toeven, en kon ik iets meer beeldmateriaal verzamelen.
Aan deze hectiek kwam een einde, en snel daarna vlogen de 66 deelnemers op racesnelheid over het Ardennencircuit, heerlijk.
De eerste uren waren warm en voor een aantal coureurs echt bloedheet en zwaar vermoeiend.
Van enkele was ik getuige hoe ze uit de auto strompelde en bij moesten komen met een hartslag 200+ alsof ze de marathon in 2uur hadden gelopen.
Zelfs de ervaren en goed getrainde piloten vonden het warm en ook voor hen was het een aanslag op de conditie.
Maar het duurde niet lang, want donkere wolken pakte zich samen.
In eerste instantie zag het er niet ernstig uit, gewoon wat regen, totdat de hemelsluizen volledig geopend werden...
Ik heb zelden auto's weg zien drijven, maar de La Source hairpin was omgetoverd tot locaal zwembad.
Gelukkig konden de meeste auto's die weggleden / wegdreven weer op eigen kracht de barre tocht vervolgen.
Maar arme campinggasten, velen zullen door de heftige buien die volgden een nat pak hebben opgelopen.
Zelf had ik m'n slaapzak en tent nog in de auto liggen, en ook de auto had ik op een tactische plek neergezet zodat ik geen last zou hebben van modderpoelen of plaatselijke rivieren, zoals enkele bij terugkomst wel aantroffen...
De safetycar periodes wisselden bijna net zo vaak als een alcohollist z'n lege bierglas wisselt met een vol; snel.
(om zondagochtend 8u hadden we al 14 safetycar periodes gehad van totaal ruim 4 uur, na 24uur racen kwamen we uit op ruim 5uur in 16 periodes)
Aangezien het zaterdagavond bijna de gehele avond regende heb ik tot vervelens toe in de pitboxen rondgehangen, weinig race te zien op de tellie's, vooral SC borden en bandenwissels van full-wet naar 't volgende setje full-wet.
Bovendien leverde het (nog) niet de gewenste raceplaatjes op.
Ook aan de regen kwam een einde en trok ik opgetogen de nachtelijke duisternis in, alhoewel.
Het nachtelijk donker werd regelmatig verstoord door vuurwerk, lasershows, verlichte reclameborden, concerten en niet te vergeten fel koplampschijnsel.
De behoefte aan slaap kreeg al snel de overhand en ik vatte het plan op om hetzelfde te doen als op LeMans; (relatief) vroeg slapen en weer vroeg op.
Het vroeg op bleek toch lastig... dus pas om 8 uur was ik me weer bewust wat ik in een Belgisch bos met herrie deed.
Zonnestralen waren een zeer warm welkom, dus toog ik opgewekt naar de baan waar ik een matige constatering moest doen: enkele persoonlijke favorieten waren er niet meer bij.
Een positieve draai; het weer zag er goed uit en het zou nog de hele dag droog blijven.
Het hele circuit rondgelopen, het kostte me de gehele dag, maar leverde wel verrassend leuke plekjes op.
Niet dat ik er altijd wat aan had om te fotograferen, daarvoor ontbrak het benodgde groene hesje, maar toch genoten.
En het heeft pijnlijke schenen opgeleverd, fietsen gaat me duidelijk beter af dan lopen ;)
Maar goed, genoeg tekst, tijd voor plaatjes.


United dame
Image

drie bollen
Image

Dennis Retera
Image

Anthony Kumpen
Image

Jeroen Bleekemolen
Image

United friends
Image

Stef Dusseldorp op de startgrid
Image

Peter Kox en z'n helm op de startgrid
Image

Mike Heezemans op de startgrid met babes
Image

Drukte op de grid bij oranje McLaren
Image

Laag standpunt
Image

Laag standpunt (2)
Image

Porsche
Image

Haribo Porsche
Image

United Audi
Image

United Audi (2)
Image

McLaren in vochtige pitstraat...
Image

Tom Coronel in the dark
Image

BMW Z4 GT3, wat een gaaf ding
Image

Audi
Image

Peter Kox in de Reiter Lambo
Image

Dirty back
Image

Schroothoop
Image


Albumlink, voor groot formaat doorklikken op de foto's
http://www.mijnalbum.nl/Album=AIQTMJST


Top 
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
 
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Board index » Car Racing » FIA GT, FIA GT3, Belcar en Grand-Am


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

 
 

 
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron